Gebouw


 
 
 
‘A man under a tree………..Je hebt geen muren nodig om te kunnen leren. Maar wil je toch muren, denk dan goed na hoe ze eruit moeten zien.’ Met deze quote begon Kenneth Gardestad  zijn verhaal in de Kunskapsskolan school in Fruängen, een klein plaatsje iets ten zuiden van Stockholm. Kenneth is architect en won ooit een prijs voor de bouw van een school in het midden van Zweden. Daarop vroeg Kunskapsskolan hem om zijn concept verder uit te werken naar wat nu de gemeenschappelijke visie van de Kunskapsskolan scholen is. Eerst was er dus Kenneth, daarna Kunskapsskolan scholen.
 
Hier kun je een online tour door de diverse Kunskapsskolan- gebouwen maken, die een goed beeld van de leeromgevingen geeft:  http://bit.ly/TR6Raf 
 
 
 
“We human beings are affected by the rooms we act in. In the traditional school there are always corridors connecting classrooms. Those kinds of facilities are consuming areas without being very pedagogically effective. Schools Kunskapsskolan design, build and operates have no traditional corridors or classrooms. We have rooms of different sizes and character, because we all learn differently. All our premises are for study and learning, not only transportation, for small or bigger groups or for individual studies. And they are all designed to address different individuals´ different needs. That is my contribution to personalized education.

Kenneth Gärdestad, Chief Architect at Kunskapsskolan.


Deze architect is een boeiende vakman en persoonlijkheid vanwege zijn bepalende visie op gedrag van mensen binnen verschillende ruimten. Meer in het bijzonder het leergedrag van mensen. Het gaat volgens hem om de mens, (dag)licht, kleuren, keuzemogelijkheden, bewegingsruimte en klimaat. Leerlingen zoeken elkaar op, kiezen liever niet voor kleine ruimten die leeg en afgesloten zijn, ze willen elkaar ontmoeten en contact hebben in een omgeving met een diversiteit aan keuzen. Als je wilt dat de deuren van leerruimtes meest open staan, zet er dan schuifdeuren in, van nature laat je die vanzelfsprekender open dan een gewone deur. Zorg dat leerlingen zich kunnen bewegen in de ruimte, dat ze elkaar kunnen zien, dat de ruimte hen helpt bij hun opdracht en de emotie raakt die het best past bij dat moment. ‘To remember a place is to remember a day.’ Die visie is de smeerolie van het hele Kunskapsskolan concept.

De gebouwen van Kunskapsskolan bestaan op basis van die visie uit verschillende soorten leerruimtes. Ze zijn open en transparant met veel glas, veel ronde vormen, veel verschillende kleuren. Veel blauw want dat is in Zweden een favoriete kleur, veel het rustgevende geel en oranje voor de attentiewaarden bij hoeken of veiligheidsroutes. Volgens Gärdestad moet je ook niet bang zijn om zwart in een schoolgebouw te gebruiken in ruimtes waar vooral veel concentratie van leerlingen en docenten wordt verwacht. Maar geen gangen en geen kantoortjes: de backoffice wordt centraal gevoerd, buiten de schoolgebouwen. Dit leidt tot een effectief ruimtegebruik en “je bent af van gepest en geduw in de gangen."

 
 





 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten