Startvragen


Het Regeerakkoord Rutte/Asscher rept weliswaar over een investering in onderwijs; in werkelijkheid gaan scholen er de komende jaren vele tonnen op achteruit vanwege allerlei stille bezuinigingen (http://bit.ly/RCLjy2) en teruglopende leerlingenaantallen. Zou een sluitende begroting het belangrijkste doel zijn van de schoolleider, dan zal hij kiezen voor personele bezuinigingen waarbij de klassengrootte een voor de hand liggende variabele is. Wanneer een betere aansluiting van het onderwijs op de leervragen en –stijlen van de hedendaagse leerling het doel is, naast een gezonde financiële situatie van de school, dan kunnen we niet anders dan de uitdaging breder en diepgaander opvatten. De vraag: ‘Hoe kunnen we de leerprocessen zo organiseren in de school, dat de kwaliteit en het resultaat van het leren toeneemt en de kosten afnemen?’ is dan een kernvraag.

Afgeleid van die kernvraag werden tijdens ons bezoek aan de Kunskapsskolan n Zweden de volgende deelvragen als observatie-instrument door de groep bij de start geformuleerd:  

- Is gepersonaliseerd leren wel een geschikt maatpak voor elke leerling of is dit het probleem helemaal niet?

- Ligt het probleem niet vooral bij de wijze waarop wij als schoolleiders onze leraren vertrouwen en ruimte geven om aan te sluiten bij een dergelijke ontwikkeling in de Nederlandse scholen? Of is het toch meer een aanpak van ‘wij bepalen de horizon en iedereen reist mee?’

- Welke rol speelt ICT in dit geheel?

- Heeft een dergelijke totaal andere benadering van leren überhaupt kans van slagen binnen het systeem zoals we dat nu kennen in Nederland?

- Hoe ga je om met de benodigde content en welke rol hebben leraren in de totstandkoming ervan?

- Waar ligt de echte kwaliteitsverbetering van de aanpak in Zweden en hoe blijft het hele systeem betaalbaar?

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten